Please use this identifier to cite or link to this item: http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1611
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Riani, Rhiani Salamon Reis-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1488578541008256pt_BR
dc.contributor.referee1Vieira, Marcelo Lemos-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9066163475946156pt_BR
dc.creatorLeonel, Deivyd Helmer-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.dopt_BR
dc.date.accessioned2024-03-21T12:24:25Z-
dc.date.available2024-03-19-
dc.date.available2024-03-21T12:24:25Z-
dc.date.issued2023-12-13-
dc.identifier.citationLEONEL, Deivyd Helmer. A responsabilização das empresas pela prática de Greenwashing. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Direito) - Faculdade de Direito de Vitória, Vitória, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1611-
dc.description.abstractThis work aims to explore the possible responsibilities of companies that, among their advertising practices, engage in greenwashing, which involves advertising products or services as being environmentally sustainable, but do not employ such practices, relying on vague or inaccurate information. on ecologically sustainable claims, without the possibility of valid verification by certification or a third party on the adoption of conduct, biased packaging or simple purely false claims. With this objective, in chapter 2, we begin to approach the theme with the formation of the consumerist substrate, relying on the historical aspects of recognizing consumer vulnerability in consumer relations in the current hyperconsumption society, as well as the principled basis capable of subsidizing the discussion and the responsibilities that the CDC is capable of imposing on the supplier that takes advantage of misleading or abusive advertising. In chapter 3, the aspects of business sustainability are developed through the acronym ESG in society's growing awareness of the need for environmental preservation, as well as the definition of the expression Environmental, Social and Governance and the advantages and influences of stakeholders in business dynamics. In chapter 4, the treatment of green marketing was extremely important, setting out the steps to reach this point, with subsequent delving into the phenomenon of greenwashing and the final accountability of the supplier by the CDC and, even, by the Brazilian Advertising Self- Regulation Codept_BR
dc.description.resumoEste Trabalho objetiva a exploração das possíveis responsabilizações das empresas que, dentre suas práticas de publicidade, têm o greenwashing, que se consubstancia na divulgação de produtos ou serviços como sendo sustentáveis ao meio ambiente, mas não empregam tais prática, contando com informações vagas ou imprecisas sobre a afirmações do ecologicamente sustentável, sem possibilidade de verificação válida por certificação ou terceiro sobre a adoção de condutas, embalagens tendenciosas ou simples afirmações puramente falsas. Com esse objetivo, no capítulo 2, iniciamos a abordagem da temática com a formação do substrato consumerista, contando com os aspectos históricos de reconhecimento de vulnerabilidade do consumidor nas relações de consumo na atual sociedade de hiperconsumo, bem como a base principiológica capaz de subsidiar a discussão e as responsabilidades que o CDC é capaz de imputar ao fornecedor que se aproveitar de publicidade enganosa ou abusiva. No capítulo 3, desenvolvidos os aspectos da sustentabilidade empresarial por meio da sigla ESG na crescente conscientização da sociedade sobre a necessidade de preservação ambiental, como também a definição da expressão Environmental, Social and Governance e as vantagens e influências dos stakeholders na dinâmica empresarial. No capítulo 4, fez-se de suma importância o tratamento do marketing verde, constando os passos para a chegada em tal ponto, com o posterior aprofundamento no fenômeno do greenwashing e a responsabilização final do fornecedor pelo CDC e, até mesmo, pelo Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitáriapt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Sérgio Pereira (sergio.luiz@fdv.br) on 2024-03-19T17:43:09Z No. of bitstreams: 1 TCC - Deivyd Helmer Leonel -ok.pdf: 321006 bytes, checksum: e717990e2af8d17b016a43f0338699a8 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Ana Paula Galdino (repositorio@fdv.br) on 2024-03-21T12:24:25Z (GMT) No. of bitstreams: 1 TCC - Deivyd Helmer Leonel -ok.pdf: 321006 bytes, checksum: e717990e2af8d17b016a43f0338699a8 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-03-21T12:24:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC - Deivyd Helmer Leonel -ok.pdf: 321006 bytes, checksum: e717990e2af8d17b016a43f0338699a8 (MD5) Previous issue date: 2023-12-13en
dc.description.sponsorshipAgência 2pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherFaculdade de Direito de Vitoriapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 2pt_BR
dc.publisher.initialsFDVpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGreenwashingpt_BR
dc.subjectResponsabilidade civil objetivapt_BR
dc.subjectStakeholderspt_BR
dc.subjectDireito do consumidorpt_BR
dc.subjectConsumidor por equiparaçãopt_BR
dc.subjectMarketing verdept_BR
dc.subjectLicença socialpt_BR
dc.subjectESGpt_BR
dc.subjectPublicidade enganosapt_BR
dc.subjectPublicidade abusivapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOpt_BR
dc.titleA responsabilização das empresas pela prática de Greenwashingpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso (TCC)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - Deivyd Helmer Leonel -ok.pdf313.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.